Shaking hands! Jeugddienst over ruzie en goedmaken!

Afgelopen zondag was al weer de laatste jeugddienst van 2013. Romans Twelve zorgde voor mooie muziek en zang! (voorbeeld van een lied: http://www.youtube.com/watch?v=0isM-G2B8x0) In deze jeugddienst hadden we het over het thema: ‘Shaking hands’, over ruzie maken, maar boven al over vrede sluiten en goed maken!

Ds. Schenderling begon met een korte ‘luistertoets’ om ons karakter te bepalen. Sluiten we in lastige situaties graag compromissen, gaan we juist de confrontatie aan of vermijden we conflicten? Een voorbeeld van een lastige situatie die hij naar voren bracht was bijv.:
“Je botst met je fiets tegen iemand anders. Jij kwam van rechts, dus je had voorrang en de ander heeft schuld.” Wat doe je?
A. Je schopt van woede degene z’n rugzak over de straat
B. Je biedt je excuses aan, terwijl je weet dat jij geen schuld hebt
C. Je neemt samen met degene netjes de schade van de fietsen op
In de catechisatie had de dominee het hier ook al over gehad met jongeren. Wat voor lastige situaties kom je tegen en hoe reageer je hier op? Wat voor type karakter heb je?
Als je het zo ziet, kan je grof twee karaktertypes onderscheiden: een opstandig karakter die de confrontatie aan gaat en een rustig karakter die het allemaal rustig bekijkt en naar een oplossing zoekt.
De Bijbel laat ons ook nog een andere richting zien. Namelijk, in eerste instantie een confrontatie aangaan in een situatie, maar hier later tòch van te hebben geleerd en in een latere situatie het dus op een heel andere manier aanpakken. Hierbij ligt het dus niet zo vast in je karakter. We zien dit in de Bijbel o.a. bij Petrus en bij David.
In de jeugddienst hebben we het verhaal van Abram en Lot gelezen en de verdeling van het land (Genesis 13). Wat voor type is Abram? In eerste instantie lijkt Abram een verstandig persoon, iemand met een rustig karakter zou je kunnen zeggen. Hij laat immers Lot eerst het stuk land kiezen, terwijl hij weet dat er maar 1 echt goed stuk land is, de Jordaanstreek. Maar was Abram altijd al zo’n verstandig man? Of heeft hij geleerd van een eerdere situatie?
Dat laatste dus. In Genesis 12 gaat Abram de mist in. Hierin laat Abram, zijn vrouw Sara, vallen en bedriegt hij de Egyptenaren als gastheren, als zij gevlucht zijn uit Kanaan. Maar het goede nieuws, hij leert er van en in een latere situatie (die met Lot) gedraagt hij zich dus verstandig. In de tekst zien we een verklaring voor dit. De situatie met Lot wordt namelijk omsloten door tijd met God. Voor de verdeling van het land (in vers 4) bouwt Abram een altaar en vereert hij God. Aan het einde van Genesis 13, als het land verdeeld is en Abram is verhuisd naar Mamre, bouwt hij wederom een altaar voor de Heer.
Wat voor les kunnen wij hier uit halen?
Abrams leven is omsloten door tijd met God, dit maakt hem een ander, een verstandiger mens. Hoe meer je bezig bent met God en welk plan God met je heeft, des te meer er in je houding iets veranderd. Dit betekent niet dat je bijv. alleen maar moet bidden dat het goed komt, dit vraagt actie van jezelf. Jezus zegt: ‘je moet het eerst goedmaken met degene waar je ruzie mee gehad hebt en daar na bidden’ en ‘gelukkig zijn de vredestichters! Zij zijn immers kinderen van God’. Jezus helpt ons vredestichter te zijn, door zelf vrede tussen mensen te geven en door vrede tussen mensen en God te schapen.

Luister de kerkdienst eens terug. Hoe heb jij de luistertoets gemaakt? Ben je iemand die graag de confrontatie zoekt? Hoe ga je dat de volgende keer doen?

“Restore unto me the joy of thy salvation and renew a right spirit within me” (Opwekking 389)
Ben je er volgende keer (wel) bij?

De jeugddienstcommissie,
Johan Wassenaar
Marjan Hagen
Hester den Hartog

P.s.: we zoeken jongeren die het leuk vinden om een kleine taak in de voorbereiding of tijdens de jeugddienst te verrichten! Denk bijv. aan helpen bij de voorbereiding van het thema, drinken schenken, liturgieen/flyers uitdelen of een schriftlezing voorlezen.

Geplaatst door: Leanne op maandag 18 november om 22:13 uur