Orgelconcert Daniel Roth - 16 april 2023

Op zondagmiddag 16 april, om 16:30 uur, speelt Daniel Roth op het Steinmeyer-orgel.

Daniel Roth, alom geprezen als een van de toonaangevende Franse orgelvirtuozen, heeft verschillende prestigieuze posities bekleed als zowel uitvoerder als docent.

Op twintigjarige leeftijd maakte hij zijn debuut aan het orgel van de Basilique du Sacré-Coeur in Montmartre-Parijs, als assistent van zijn leermeester Madame Rolande Falcinelli. Later volgde hij haar op als titulair organist, een functie die hij bekleedde tot 1985, toen hij werd benoemd tot titulair organist van Saint-Sulpice, de beroemde Parijse kerk.

Het programma is als volgt:

Camille Saint-Saëns ( 1835–1921):

Prelude en fuga in C groot
Fantasie in D groot
Scherzo uit 6 duo’s voor harmonium en piano (transcriptie Daniel Roth)
César Franck ( 1822-1890):

Deel 2 (Allegretto) uit de Symfonie in D klein (transcriptie Daniel Roth en Marie Calixte Charlotte Alphonsine Levassor, 1791-1861)
Charles-Marie Widor (1844-1937):

Deel 1 (Allegro vivace) uit de Symfonie nr. 5
Louis Vierne (1870-1937):

Deel 4 (Adagio) uit de Symfonie nr. 3
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847):