"Waanzinnig mooi!"

Dit is zomaar een quote uit het verslag van het Alphens Nieuwsblad over de lichtshow "Keys of Light` die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden bij de Adventskerk. De aftrap van het jubileumjaar 100 jaar Adventskerk.

Op de stoep van de Adventskerk, pal voor de hoofdingang, staat een witte vleugel op een open podium opgesteld. Na een oproep op verschillende media, hebben 50 pianisten zich aangemeld om deze vleugel te bespelen. Via de toetsen sturen zij de lichtshow aan, elke keer weer anders, afhankelijk van melodie en snelheid. Dit maakt elk optreden uniek.

Het lichtspektakel is op donderdag 10 februari officieel geopend door burgemeester Liesbeth Spies en kinderburgemeester Safae Ahannay (11). Safae had speciaal voor dit moment een nummer ingestudeerd en geoefend; terwijl zij zelf geen piano speelt.

Predikant Leo van Rikxoort was de gastheer op de eerste avond. Hij verwees ook kort naar de verwoesting van de kerk door een brand in 1916. In 1920 is begonnen met de bouw van de nieuwe kerk, die in 1922 gereed was. Precies 100 jaar geleden.

Meer dan 20 vrijwilligers uit de kerk, hebben de kou getrotseerd en vol enthousiasme meegewerkt aan de uitvoering van deze speciale avonden. "Het was een geoliede machine, echt teamwerk!".

Het jubileumjaar kent nog veel meer mooie evenementen en concerten later dit jaar. Zo staat een geweldig concert met de Jostiband uit Zwammerdam al op 11 maart op de agenda. Zij treden samen met Trijntje Oosterhuis op. Kaarten zijn te koop via Alphens.nl

Meer informatie over het feestjaar is te vinden in de flyers in de kerk of op de website van Stichting Vrienden van de Adventskerk.

Geplaatst door: Maaike Lilipaly op dinsdag 15 februari om 17:17 uur - Gewijzigd op: dinsdag 15 februari om 17:24