Terugblik jeugddienst Deal or no deal?!

Gisteravond was er weer een geslaagde jeugddienst in de Adventskerk met het thema ‘Deal or no deal’! Dominee Vonhof vertelde ons over het thema.

Een Nederlands woord voor ‘deal’ is overeenkomst of, zoals het in de Bijbel staat: verbond. We lazen uit Exodus 24:1-18. Hierin wordt het verbond tussen God en de mensen van Israël gesloten. God wil dit niet agressief doen of ons iets aansmeren, zoals met een reclame affiche. Het verbond tussen God en de mensen wordt gesloten in samenspraak met de mens. Het is dus tweerichtingsverkeer. In het stuk in Exodus wordt er een heel ritueel uitgelegd bij het sluiten van het Verbond. God wil Mozes en zijn volk naar het beloofde land brengen. Het verbond is er om de mensen te leren om goed met God en met elkaar om te gaan.

Waar bestaat het sluiten van het verbond uit?
o Mozes bouwt een altaar aan de voet van de Sinaï
o Hij zet er 12 stenen neer, voor elke stam 1
o Er worden offers gebracht. Het bloed van de offerdieren wordt in tweeën. De ene helft is voor God en de andere helft is voor de mens.
o Mozes leest de regels die bij het verbond horen en het volk stemt hiermee in.
o Hierna klimmen Mozes en andere mannen de berg op, waar zij aan de voeten van God komen (het plaveisel van Saffier)
o Als laatste wordt er een feestmaal gehouden.

Wat is opvallend als we kijken naar dit stuk tekst?
o God neemt het initiatief voor het verbond. God wil verder met Zijn volk de toekomst in.
o Alles gebeurt met veel eerbied. Dit laat zien hoe klein de mens is t.o. God.
o Het gebruik van bloed. Bloed is een teken voor leven. Het verbond is dus een kwestie van leven en dood.
o Het verbond is niet vrijblijvend. Het moet in je dagelijks leven tot uitdrukking komen.

Wat heeft dit met ons, vandaag de dag, te maken?
De God waarover de Bijbel spreekt is allereerst ook onze God. Daarnaast is dit niet de enige keer dat God aan ons zijn liefde toont. Het volk had beloofd om zich aan het verbond te houden, maar het lukt al snel niet meer (Gouden kalf). Ook ons lukt het vaak niet om ons aan het verbond te houden. God blijft het toch proberen, omdat hij ons kostbaar vindt en van ons houdt. Daarom heeft God het verbond nog een keer met ons gesloten, toen hij zag dat wij ons er niet aan konden houden. Hij is zelf gekomen in Jezus Christus. Jezus was de enige mens die zich wel aan het verbond kon houden. Hij heeft voor ons nogmaals het offer gebracht, in zijn bloedeigen persoon. Aan de avond voor Goede Vrijdag zegt hij het zelf ‘dit is mijn bloed dat vergoten wordt’. Daarnaast nam hij ook deel aan een feestmaaltijd met zijn volgelingen. Zo heeft hij het verbond nogmaals gesloten, niet alleen voor Israël maar voor alle mensen.
Ten slotte, Mozes bracht 40 dagen en nachten bij God door op de berg in de woestijn. Dat is ook het aantal dagen tussen Pasen en Hemelvaart, waarin Jezus ons getoond heeft dat het verbond voor ons goed is. Dat wij in vertrouwen mogen leven naar de toekomst, naar het beloofde land van God. De Here God wil ons in Zijn grote liefde brengen.

Gospelkoor DeeVee (www.deevee.nl) zorgde voor muzikale medewerking. Zij zongen onder meer de liederen: Ancient of days (http://www.youtube.com/watch?v=UOe5GpqFJrE) en Revelation song (http://www.youtube.com/watch?v=rGgX_oqdib4). Op verschillende manieren gebracht was het een mooie dienst waarin wij Zijn liefde dichtbij mochten voelen.

Even gemist dat er een jeugddienst was?
o Was je er niet bij, maar ben je toch benieuwd naar de dienst? Terugluisteren kan via deze link: http://www.adventskerk.info/?pageid=9045.
o 23 juni is de jeugddienst een buitendienst! Voorganger is dan ds. Schenderling en muzikale medewerking wordt verleend door Praiseband Choice.
o Zou je zelf actiever betrokken willen zijn bij werk in de kerk? De jeugddienstcommissie is nog op zoek naar leden! Je zorgt dan samen met anderen voor de organisatie van thema tot PR tot contact met de band en dominee. Uit eigen ervaring weet ik dat het super leuk en leerzaam is om te doen! Stuur een mailtje als je meer info wilt!

Super als je er dit keer al bij was en hopelijk tot de volgende jeugddienst!

De jeugddienstcommissie:
Johan Wassenaar
Marjan Hagen
Hester den Hartog

Geplaatst door: Leanne op maandag 22 april om 15:39 uur - Gewijzigd op: maandag 22 april om 15:45